Welkom op onze site!

Haren wittekerk

- Het Matthäuspassionseizoen is in volle gang. Het Roder Jongenskoor komt voor in een podcastserie over dit meesterwerk van Bach. De podcast is een productie van het Toonkunstkoor Amsterdam met dirigent Boudewijn Jansen. Met dit koor zullen we in Haarlem en in Amsterdam optreden, begeleid door het Concertgebouw-Kamerorkest. Ook treden we nog op met het Noord Nederlands Orkest. Zie daarvoor de concertagenda.

- Wil je je kind opgeven voor een proefles, kijk even op deze pagina.

- Onderstaand filmpje biedt een overzicht van onze activiteiten in 2023.

Leusdenposter

Het Roder Jongenskoor is een koor naar Engels voorbeeld, dat sinds haar oprichting in 1985 met name anglicaanse koormuziek op haar repertoire heeft. Sinds september 2022 is Jaap de Kok dirigent van het koor. Het Roder Jongenskoor is regelmatig te horen. Zie hier onze concertagendaof bezoek de media-pagina over recente evenementen.

hopper

Het koor is een broedplaats van talent en kwaliteit; in december 2023 wonnen drie jongenssopranen de eerste prijs én de publieksprijs van het Haydn Muziek Festival. We zien dat diverse jongens hun zangcarrière vervolgen met een opleiding op het conservatorium. Ze blijven zo mogelijk als zanger of docent verbonden aan het koor. En dat terwijl voor de meeste jongens geldt dat muziekkennis en zangtechniek op de koorschool vanaf de grond worden opgebouwd. De ervaring die ze bij het koor opdoen en de vriendschappen die er ontstaan, zijn van onschatbare waarde voor de rest van hun leven.

Omdat jongens niet hun hele leven sopraan blijven is het RJK constant op zoek naar nieuwe zangers. Om muziek van hoge kwaliteit te kunnen bieden repeteren de jongens tweemaal in de week en volgt elke pupil een individuele zangopleiding. Hier vind je meer informatie over proeflessen.

- In augustus 2023 ging het koor op studiereis naar Engeland. Daar was het een week te gast in Rochester Cathedral om vier evensongs te zingen. De vijfde werd op woensdag gezongen in de St. Pauls Cathedral, Londen.

- Ondertussen is het Roder Jongenskoor verhuisd van het bedrijventerrein naar het Witte Kerkje aan de Jachtlaan 11 te Haren.

De ambities van het koor zijn gebundeld onder de noemer 'Next Generation': oog rintje elisabeth2het is de bedoeling om het RJK meer bekendheid te geven bij scholen en jongeren, door extra pr-activiteiten, concerten, open dagen, social media etc.

Deze doelen zijn niet haalbaar zonder uw sponsorhulp! Steun ons door een gift over te maken via: NL71RABO0329222791 t.n.v. Stichting Roder Jongenskoor, of door onze GEEF.NL-actie te ondersteunen.

schermen

open les